Schoolroute Westwijk
Aandachtspunten en Aanbevelingen Veilig Verkeer Nederland – Afdeling Amstelveen-Amstelland.
De eerste fietsrit schoolroutes vond plaats in Westwijk. Mariëlle de Koning en haar zoontje fietsten samen met wethouder Herbert Raat en Ben Westendorp van Veilig Verkeer Nederland de route langs onder meer de Karel Eijckmanschool, Triangel en Westwijkplein.
In haar brief markeerde Mariëlle een aantal knel en/of knelpunten in die route. VVN afdeling Amstelveen werd uitgenodigd daarover aanbevelingen te doen en andere aandachtspunten aan de orde te stellen.
Geconstateerd wordt dat mensen, ouders en kinderen zich niet aan verkeersregels houden. In delen van Westwijk wonen relatief veel expats die kennelijk niet goed op de hoogte zijn van de in Nederland geldende verkeersregels. Dat levert gevaarlijke verkeerssituaties op.
Helaas is de constatering juist. En het lijkt alleen maar slechter te worden. Wie geeft nog richting aan? Wie houdt zich nog aan snelheidsbegrenzing? Wie houdt zich nog aan regels die voor gebruik van rotondes gelden? Misschien weten we het wel, maar vinden het niet zo belangrijk meer om die regels te volgen.
Dat vereist bewustmaking van de gevaren die je loopt als je aan het drukke verkeer deelneemt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor medeweggebruikers. De landelijke organisatie VVN gaat de komende tijd daar in campagnes meer aandacht aan besteden. Ook de gemeente Amstelveen, samen met de Amstelveense afdeling VVN gaat bewustwording en verkeersgedrag komende jaren uitdrukkelijk aan de orde stellen. Het rijden van fietsroutes voor schoolkinderen is daar een mooi voorbeeld van.
Aandachtspunten en aanbevelingen
Wij vinden dat meer scholen in Amstelveen aandacht moeten schenken aan het jaarlijkse schoolexamen voor leerlingen en daaraan mee moeten doen. We gaan die scholen daarom stimuleren verkeerslessen te geven. En daarbij te proberen zoveel mogelijk ouders van schoolgaande kinderen daarin te betrekken om zodoende met elkaar de verantwoordelijkheid te nemen voor verkeersveiligheid.
Daarnaast lijkt het ons belangrijk om scholen met vervolgonderwijs in Amstelveen te stimuleren verkeers- herhaal -lessen aan te bieden. Wij willen graag met de gemeente en vertegenwoordigers van scholen om tafel om dit te bereiken.
Inderdaad, ook expats horen zich aan de verkeersregels te houden die in Nederland gelden. In het algemeen vindt men het moeilijk om deze mensen te bereiken. Wij kunnen ons voorstellen dat de Bewonersgroep Westwijk een rol kan spelen om de expatbewoners aan tafel te krijgen en de aandacht voor verkeersveiligheid te vergroten. Iets wat overigens ook in andere wijken in Amstelveen met expatbewoners zou kunnen worden gedeeld.
- Fietsen in tegengestelde richtingen op fietspaden.
Sommige fietspaden voor twee richtingen in Westwijk houden opeens op en transformeren in een eenrichtingsfietspad. Blijkbaar is het inmiddels voor veel fietspad-gebruikers niet duidelijk hoe hier mee om te gaan.
Aan de oostelijke zijde van de Jane Adamslaan is een fietspad voor twee richtingen tot de fietsenstalling van de Karel Eijkmanschool. Daarna moet het fietsverkeer feitelijk gebruik maken van het fietspad aan de andere kant van de weg. Dat kan door de oversteek te maken. Echter daarmee ontstaat een wat bijzondere situatie: de breedte van het eerdere tweerichtingsfietspad wordt met dezelfde breedte doorgezet tot voorbij de school. Daarna wordt het fietspad smaller en wordt inrijden van die kant verboden door middel van een bord.
Blijkbaar was het bredere deel van het fietspad ook bedoeld en geconstrueerd voor tweerichtingen.
Deze situatie veroorzaakt een onduidelijke situatie voor de fietsers. Temeer omdat bij de afslag na de fietsenstalling een bord met het inrijverbod voor rechtdoor op het fietspad ontbreekt. Weliswaar wordt het visueel wat versmald door een tekening op het pad. Niettemin ontstaat hierdoor toch de suggestie voor de fietsers dat ze gewoon rechtdoor kunnen.
Aandachtspunten en aanbevelingen
Er zijn drie mogelijkheden om de situatie te verduidelijken. In de eerste plaats door met het aanbrengen van een bord te verduidelijken dat een inrijverbod geldt voor het gedeelte van het pad ter plaatse van de school. Ten tweede de situatie te herzien door het twee-richting fietspad door te laten lopen tot de afslag tegenover de Heemstede .Een andere mogelijkheid – maar rigoureuzer – is om het pad fysiek te versmallen, zodat het echt op een eenrichting fietspad lijkt. VVN heeft voorkeur voor de tweede of de derde mogelijkheid.
Daarnaast nog enkele andere opmerkingen over fietspaden.
Als je veel met de fiets door Amstelveen rijdt dan valt op dat eenrichtingsfietspaden steeds meer als tweerichtingsfietspaden worden gebruikt. Op die manier gebruik te maken van eenrichting-fietspaden is verboden en ook niet ongevaarlijk. Dit type fietspaden is smaller dan tweerichting- fietspaden waardoor elkaar passerende fietsers soms moeilijk kunnen ontwijken. Daarbij komt dat de snelheden op fietspaden door gebruik van e-bikes en scooters steeds meer toeneemt. Dat levert bij eenrichting fietspaden extra gevaarlijke situaties op. Overigens niet alleen in Westwijk, maar in heel Amstelveen.
Wij nodigen de gemeente uit eens kritisch naar dergelijke situaties in Amstelveen te kijken en waar nodig de bebording te verduidelijken. Daarnaast zou nog eens bezien kunnen worden welke fietspaden geschikt zijn voor twee richtingen en deze als zodanig aan te wijzen
- Weinig zicht op rijdend verkeer op de Jane Adamslaan bij de Karel Eijkmanschool.
Het gaat hier om de oversteekmogelijkheid voor fietsers van vanaf de Heemstede. Verderop noordelijk ligt een zebra en oversteek voor fietsers en zuidelijker idem dito. Die oversteken gebruiken leerlingen en hun ouders frequent. Het oversteken op deze drukke weg op andere plekken is niet gemakkelijk. Ter plaatse geldt wel een schoolzone met markering op en aan de weg. Die houdt op net na de school.
Bij zo’n schoolzone hoort een maximumsnelheid van 30 km per uur. Het lijkt er op dat in de praktijk van de 30 km per uur snelheid niet zo veel terecht komt.
Aanbevelingen en advisering
Wij adviseren de schoolzones uitdrukkelijker dan nu het geval is te markeren. Dat kan bijvoorbeeld door de weg te voorzien van een plateau - in ieder geval op de oversteek Jane Adamslaan/ Heemstede. Dat geeft de meeste kans dat de snelheid van het autoverkeer wordt getemperd.
Mogelijk zou met het plaatsen van een spiegel op dit punt ook een verbetering in de situatie kunnen betekenen.
- Slechte verlichting zebrapad bij de Karel Eijkmanschool.
Aan de westkant van de weg staat bij dit zebrapad één lantaarnpaal. Inderdaad is voorstelbaar dat op donkere dagen in de middag automobilisten geen optimaal zicht hebben op de zebra en de gebruikers daarvan.
Aanbevelingen en advisering
Wij adviseren de zichtbaarheid van gebruikers van het zebrapad te verbeteren, door bij voorbeeld een zelfde oplossing als op het zebrapad even zuidelijker op de Jane Adamslaan.
- Oversteekplaats Asserring bij de brug is onduidelijk, wordt verkeerd gebruikt.
Deze oversteekplaats wordt veel door fietsverkeer gebruikt, zeker in de spitstijden. De overstekende fietsers moeten voorrang verlenen aan autoverkeer op de Asserring. In de praktijk laten veel automobilisten overstekende fietsers toch voorgaan.
Niet onlogisch gelet op het feit dat naast de oversteekplaats een zebrapad ligt en automobilisten door middel van een verkeersbord worden gewaarschuwd voor overstekende fietsers.
Dit soort situaties komen meer voor in Nederland en ook in Amstelveen - zie bijvoorbeeld de overgang van het Kazerne Pad/Molenweg.
Wij zien hierin geen reëel verkeers-veiligheidsprobleem. De bebording is duidelijk voor elke verkeersdeelnemer. Dat automobilisten extra voorzichtig zijn bij deze oversteek is te waarderen.
Amstelveen, 10 november 2022
Bestuur Veilig Verkeer Nederland – afdeling Amstelveen
Ben Westendorp
Maak jouw eigen website met JouwWeb