Hier maken wij ons zorgen om - maar verkeersveiligheid is niet onze expertise.

We weten dat VVN zich o.a. inzet voor het veiliger maken van school-fiets routes -  maar veilig ontwerpen is beter! 

Daarom ons verzoek de plannen kritisch te bekijken, wellicht de inloopavond op 17 januari te bezoeken, ons te adviseren over onze reactie en een VVN zienswijze/reactie te sturen uiterlijk 1 februari 2023. 

De stukken zijn te vinden op: https://0362.ropubliceer.nl 

We horen graag van jullie (ook ivm vragen), 

met alvast dank voor jullie inzet, hartelijke groet 

 

VVN ging in gesprek met de bewoners en en ontmoette een aantal van hen op de informatie avond die door de gemeente werd georganiseerd.

Op basis daarvan stuurden wij onze zienswijze (bezwaren/vragen) op[ het bestemmingsplan waarin ook de verkeersaspecten aan de orde komen aan burgemeester en wethouders alsook aan de gemeenteraad.

Onze bezwaren en die van de bewoners tegen een aantal verkeersaspecten werden gehonoreerd en het bestemmingsplan is aangepast.

 

Lees hier de zienswijze die VVN bij de gemeente indiende.

 

Januari 2023

VVN ontving van een aantal bewoners van de Haagbeuklaan een verzoek om te helpen:

Beste mensen van VVN afd Amstelveen Amstelland

Met deze mail vragen we jullie aandacht voor het bouwplan aan Haagbeuklaan 1-3 in Amstelveen. 

Volgens dit plan komt er een appartementengebouw met 57 woningen en in de Heilige Geestkerk een KDV met max 160 kinderen. 

Omdat de kavel (voorzichtig gezegd)  beperkt is in verhouding tot de plannen, kan er niet op eigen terrein/uit zicht geparkeerd worden (m.u.v. 25 prive P plekken in halfverdiepte P garage. Dit ondanks een bijstelling naar beneden van de gemeentelijke P norm (Parkeernota 2021) voor middeldure woningen van 1,4 naar 1 P per woning en een o.i. nogal optimistische berekening tbv KDV

Voor langsparkeren op de openbare weg is ook onvoldoende ruimte. 

Er zijn 47 haakse P plekken getekend (zie bijlage), waarvan 13 op de Lindenlaan, in de bocht. Dit lijkt ons gevaarlijk. 

De Lindenlaan is een doorgaande fietsverbinding, oa  naar verschillende scholen (KKC, HWC, Amstelveen College) Het is een 50 km weg. Om de veiligheid te verbeteren zijn in het asfalt fietsstroken gemarkeerd en werden rotondes gerealiseerd bij de keizer Karelweg en de v d Hooplaan.   

Hier haaks parkeren wordt in het Parkeeradvies ongewenst gevonden. 

Maar - omdat er ter hoogte van Lindenhof ook een vak met  haaks P is, kan het vervolgens toch wel.... 

Dus in plaats van toe te werken naar méér veiligheid, wordt bewust ónveiligheid gecreëerd. 

Ook het haaks in -uit parkeren in de smalle Haagbeuklaan en Notenlaan lijkt ons slecht voor de verkeersveiligheid, zeker in combinatie met de nu al onoverzichtelijke bocht.

Op welke manier het halen en brengen van 160 kinderen naar het KDV georganiseerd wordt is onduidelijk. In de bijlage over geluid staat dat 1/3 van de personenwagens over het terrein zal rijden (p 8). 

Op de tekening lijkt hier helemaal geen ruimte voor

En de andere 2/3 ? 

Omdat KDV vroeg begint zullen nog lang niet alle P plekken die 'bezet' zijn door bewoners 'vrij' zijn (& s avonds KDV nog in bedrijf als bewoners thuis komen)- met drukte, irritatie en onveiligheid als gevolg.

Dit geldt ook voor de P druk vanuit het MOC